Konferencja o realizmie politycznym w PRL
Data dodania: 2012-05-17
Instytut Nauk Politycznych i Stosunków Międzynarodowych, Instytut Pamięci Narodowej oddział w Krakowie i Ośrodek Myśli Politycznej zapraszają na konferencję naukową Różne wymiary realizmu politycznego w Polsce "Ludowej", która odbędzie się 11 czerwca (poniedziałek) w Krakowie (Collegium Maius, Sala im. Michała Bobrzyńskiego, ul. Jagiellońska 15) Prosimy o zgłoszenie chęci udziału: emailem biuro@omp.org.pl (temat wiadomości: Konferencja Realizm) lub na facebooku: http://www.facebook.com/events/290601587700018/ - termin przyjmowania zgłoszeń 7 czerwca. Słowo Wstępne: 10:00- 10.30
Prof. dr hab. Bogdan Szlachta (Dziekan Wydziału Studiów Międzynarodowych UJ) Dr hab. Włodzimierz Bernacki prof. UJ (Dyrektor Instytutu Nauk Politycznych i Stosunków Międzynarodowych UJ), Różne oblicza realizmu politycznego
Panel I W kręgu władzy 10.30- 12.30
Dr Mirosław Szumiło (Uniwersytet Marii Curie- Skłodowskiej) Realizm polityczny w kierownictwie PZPR - płaszczyzny i interpretacje - Realizm polityczny członków kierownictwa PZPR jako swoiście pojmowana ,,polska" racja stanu- czyli sojusz ze Związkiem Radzieckim; - Gomułka: ZSRR jako gwarant granic zachodnich. Próby poszerzenia autonomii PRL w stosunku do ,,centrali”; - Uzasadnienia realizmu w wydaniu gierkowskim.
Mateusz Szpytma (Instytut Pamięci Narodowej w Krakowie) ZSL: realiści – koniunkturaliści - idealiści? - Czym było ZSL? Opinie na jego temat w dyskursie publicznym; - Czy była to struktura całkowicie uległa PZPR, czy jednak organizacja działająca w interesie wsi?
Dr Adrian Tyszkiewicz (Uniwersytet Jagielloński) W okowach "demokratycznego centralizmu": przypadek Stronnictwa Demokratycznego w Polsce Ludowej - W systemie politycznym PRL SD zajmowało wyznaczoną przez partię komunistyczną, drugorzędną pozycję, wpisując się tym samym w obcy realizmowi politycznemu nurt postaw dogmatyczno- konformistycznych; -W okresach osłabienia omnipotencji partii komunistycznej SD in corpore ale i za sprawą określonych grup działaczy (np.: twórcy elaboratu De Republicaemendanda) czy struktur (np.:casus Związku Młodych Demokratów a.d. 1956) dążyło do poszerzenia zakresu własnej autonomii oraz redefinicji rzeczywistości społeczno- politycznej w duchu liberalizacji i demokratyzacji.
Prof. dr hab. Antoni Dudek (Uniwersytet Jagielloński, Instytut Pamięci Narodowej) Program Stowarzyszenia PAX: realizm, koniunkturalizm czy utopia? - Punktem wyjścia dla środowiska PAX było przekonanie o trwałości porządku pojałtańskiego i trafności przemian ustrojowych dokonanych po 1945 r. - W ramach daleko idącej akceptacji dla realiów, próbowano lansować koncepcję reformy systemu politycznego PRL zakładającą zwiększenie roli PAX. - Koncepcja tzw. wieloświatopoglądowości socjalizmu stanowiła przejaw myślenia utopijnego, charakterystycznego dla środowiska skupionego wokół B. Piaseckiego
Dyskusja
Przerwa kawowa 12.30- 12.45
Panel II W kręgu opozycji cz. I 12.45- 15.15
Dr hab. Marek Kornat prof. UKSW (Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego) Realizm i idealizm w polskiej myśli politycznej emigracji pojałtańskiej - Czy pojęcia „realizm” i „idealizm” są kategoriami poznawczymi czy etykietami o charakterze raczej światopoglądowym, czy też ideologicznym? - W roku 1967 znany politolog Adam Bromke wydał książkę: Poland’s Politics: Idealism versus Realism, w której sformułował twierdzenie, iż cała epoka II Rzeczypospolitej była okresem niepodzielnej przewagi idealizmu w polskiej myśli politycznej. Pojałtańska emigracja w tej perspektywie stanowiła kontynuację II Rzeczypospolitej i również stanowiła formację intelektualną zdominowaną przez idealizm polityczny. Czy ten sąd jest uzasadniony? - Pojęcia „realizm” i „idealizm” częściej służą ideologizacji dyskursu historycznego i stygmatyzacji przeciwnika (lub inaczej myślącego) niż rzeczywistym celom poznawczym. Stąd wynika konieczność ich możliwie klarownego zdefiniowania, inaczej bowiem są hasłami, nie wnoszącymi niczego do refleksji historyka idei. - Rozróżnić trzeba realizm celów i realizm metod. Podmiot polityczny (jednostka partia polityczna, albo rząd) stosujący realizm metod, nie musi mieć realistycznych celów. W realiach polskich – doświadczeń niewoli porozbiorowej i zniewolenia totalitarnego – nie sposób pogodzić wierność imponderabiliom i zachować realizm celów. Spór więc jest jedynie o realizm środków prowadzących do celów. - Jak zauważył wybitny historyk Piotr Wandycz, „realizm” i „idealizm” jako pierwiastki funkcjonujące w historii, występują rzadko w „czystej postaci”. Myśl polityczna – badana w konkretnej postaci (programy polityczne, publicystyka) przejawia się najczęściej w postaci „mieszanej”, w formie fenomenów łączących obydwie kategorie pojęciowe.
Dr hab. Piotr Kimla (Uniwersytet Jagielloński) Realizm z fałszywej analogii historycznej wywiedziony. Przypadek Ksawerego Pruszyńskiego - Błędna analogia Rosji carskiej do Rosji sowieckiej.
Dr Kazimierz Michał Ujazdowski (Uniwersytet Łódzki) Realizm polityczny Ruchu Młodej Polski
Dr Maciej Zakrzewski (Instytut Pamięci Narodowej w Krakowie) I kto tu jest realistą? Przypadek Stanisława i Józefa Mackiewiczów - Pojęcie realizmu politycznego jest częściej pojęciem politycznej propagandy niż narzędziem analizy politologicznej. - Pojęcie realizmu zawsze wymaga odniesienia do tego co uważa się za realne państwo, naród, cywlizacje, etc. - Realizm od strony materialnej i formalnej. - W związku z tym można mówić o różnych realizmach, często nie dających się sprowadzić do jednego mianownika, czego przykładem jest twórczość Stanisława i Józefa Mackiewiczów - autorów, radykalnie różniących się w ocenie tych samych wydarzeń, a jednocześnie godnych miana realistów.
Rafał Łatka (Uniwersytet Jagielloński) Czy prymasa Wyszyńskiego można określać mianem realisty politycznego? - Koncepcja przewodzenia polskiemu Kościołowi, jako przejaw realistycznej postawy prymasa Wyszyńskiego w świetle trudnych warunków działania w ramach państwa komunistycznego -Prymas Wyszyński i Kościół wobec tzw. ,,polskich miesięcy” jako przykład realizmu politycznego w praktyce działania -Porównanie w kontekście realizmu działań ,,Prymasa Tysiąclecia” i jego następcy Józefa Glempa.
Roman Graczyk (Instytut Pamięci Narodowej w Krakowie) Linia polityczna grupy „Tygodnika Powszechnego” 1945 – 1989 - Linia polityczna „Tygodnika” była zmienna, inna w każdym z czterech okresów (1945 – 1948; 1949 – 1953; 1956/57 – 1976; 1977 – 1989) - „Neopozytywizm polityczny” Stanisława Stommy jako oryginalny pomysł na koegzystencję katolików z komunistami (kontekst: „Wieloświatopoglądowość” Bolesława Piaseckiego) - „Neopozytywizm polityczny” jako model afirmacji pryncypiów ustrojowych i wewnątrzustrojowej kontestacji aktualnej polityki Partii/ rządu w tej mierze, w jakiej oddalała się ona od haseł demokratyzacji z Października ’56.
Dyskusja
Przerwa 15.15- 16.30
Panel III W kręgu opozycji cz. II 16.30-18.30
Prof. dr hab. Tomasz Gąsowski (Uniwersytet Jagielloński) "Niesłychanie pożyteczni szaleńcy". Przedsierpniowa opozycja w poszukiwaniu formuły realistycznego działania - "Dziwne zwierzę" - opozycja w systemie niedemokratycznym. - Pogrobowcy niepodległości: akcje antysystemowe w PRL końca lat 60 - Niepodległość, finlandyzacja, socjalizm z ludzką twarzą: główne kierunki działań opozycyjnych w latach 1976-1980 - W poszukiwaniu antykomunistycznego realizmu.
Jan Olaszek (Uniwersytet Warszawski, Instytut Pamięci Narodowej) ,,Solidarność” i opozycja w latach 1982-1988 a problem realizmu politycznego - Na ile można rozumować kategoriami realizmu politycznego w stosunku do organizacji o charakterze nielegalnym? - Jak uczestnicy tego ruchu rozumieli pojęcie realizmu politycznego? - Omówienie w odniesieniu do realizmu politycznego przykładowych postaw osób, organizacji i środowisk opozycyjnych (m.in. Lecha Wałęsy, Jana Kułaja, Tymczasowej Komisji Koordynacyjnej NSSZ ,,Solidarność" czy pisma ,,Res Publica") Dr hab. Miłowit Kuniński, prof. UJ (Uniwersytet Jagielloński, prezes Ośrodka Myśli Politycznej) Realizm polityczny w schyłkowej fazie komunizmu w Polsce. Koncepcja Mirosława Dzielskiego - Kompromis historyczny oparty na etyce chrześcijańskiej w ujęciu Dzielskiego, jako próba realistycznej koncepcji włączenia ludzi władzy do procesu przemian: gospodarczych, cywilizacyjnych, politycznych. - Polityka zagraniczna w koncepcji Dzielskiego - idea włączenia ZSRS w sferę cywilizacji zachodniej.
Prof. dr hab. Ryszard Terlecki (Uniwersytet Jagielloński, Instytut Pamięci Narodowej w Krakowie) Okrągły stół. Czy było warto? - Zwolennicy i przeciwnicy rozmów przed i po obradach. - Ewolucja oceny ,,okrągłego stołu" w kontekście rezultatów wyborów kontraktowych, prezydentury Jaruzelskiego i powołania rządu Mazowieckiego. Jak oceniać porozumienie na tle jesieni narodów i ,,programu przyspieszenia. - Kim byli realiści w 1989 roku i czy mieli rację? Dyskusja Zakończenie obrad *** |