Krytyczna refleksja nad fundamentami polityki polskiej, polskimi rodowodami
intelektualnymi i ich wpływem na współczesne dyskusje...
Ostra polemika z negatywnymi trendami dominującymi w kulturze przełomu
stuleci.
Autorzy:
Marek A. Cichocki, Dariusz
Gawin, Andrzej Gniazdowski, Dariusz Karłowicz,
Robert Krasowski, Tomasz
Merta, Janusz Ostrowski, Paweł Paliwoda
Współwydawca: Księgarnia Akademicka
Opinie o
książce i jej autorach:
Działalność Warszawskiego Klubu Krytyki Politycznej
to kolejne ważne ogniwo w "rodowodach niepokornych".
Jarosław Gowin
Członkowie Warszawskiego Klubu Krytyki Politycznej
z jednej strony uświadamiają paradoksalność konserwatyzmu lat dziewięćdziesiątych,
z drugiej jednak wskazują na trwające poszukiwanie poczucia utraconej wspólnoty, twardych elementów zbiorowej
pamięci, wreszcie zagubionego doświadczenia tożsamości i solidarności, a zarazem
wzywają do budowy wspólnego języka, mimo partykularyzacji dokonanej w "demokratycznej
Polsce"w imię pojednania.
Bogdan Szlachta
Autorzy Warszawskiego Klubu Krytyki Politycznej stworzyli
jedną z najciekawszych w dzisiejszej Polsce grup intelektualnych.
Piszą błyskotliwie, rozumnie, z pasją i ze znawstwem. Zdrowy rozsądek
okazuje się w refleksji nad współczesnym społeczeństwem trudną do
przecenienia wartością.
Ryszard Legutko
Spis
treści
Wstęp
Jarosław Gowin
"Poszukiwacze zniszczonej wspólnoty"
I. Fundamenty
polityki
1.
Dariusz
Karłowicz, Requiem dla grabarzy
2.
Tomasz
Merta, Nieodzowność konserwatyzmu
3.
Marek
A. Cichocki, Moralistyczne podstawy amoralizmu
4.
Dariusz
Gawin, Miłosierdzie liberała
5.
Janusz
Ostrowski, O postmodernistycznym konserwatyzmie po komunizmie
6.
Andrzej
Gniazdowski, Poza pragmatyzmem
10.
Dariusz
Karłowicz, Papież jako król Polski
II. Polskie
rodowody
1.
Robert
Krasowski, Antyfaszyzm czyli lewicowe fatamorgany
2.
Dariusz
Karłowicz, Intelektualiści a ruch komunistyczny
3.
Paweł
Paliwoda, Ideologia demaskowania
4.
Dariusz
Gawin, Samotność czy solidarność - przypadki dwudziestowiecznego
intelektualisty
5.
Dariusz
Gawin, Marzec 1968 - potęga mitu
6.
Janusz
Ostrowski, Przyszłość pewnego złudzenia?
10.
Andrzej
Gniazdowski, Religia z ludzką twarzą
8.
Tomasz
Merta, W obronie inteligencji
9.
Tomasz
Merta, Wracając do Zdziechowskiego
10.
Marek
A. Cichocki, Spór o Sienkiewicza - nasz współczesny
III. Kultura
na bezdrożach
1.
Tomasz
Merta, Świeckie egzorcyzmy
2.
Marek
A. Cichocki, Ponowoczesność i postkomunizm
3.
Tomasz
Merta, W ślepym zaułku
4.
Dariusz
Karłowicz, Pornografia jako statua wolności
5.
Robert
Krasowski, Rodzicielskie kłopoty
6.
Dariusz
Gawin, W sidłach postmodernizmu
IV. Grzechy
polskiej prawicy
1.
Marek
A. Cichocki, Znikające państwo
2.
Dariusz
Karłowicz, Po co nam zmiany?
3.
Robert
Krasowski, Powiaty, czyli grzechy polskiej prawicy
4.
Tomasz
Merta, Zmiana paradygmatu
5.
Dariusz
Gawin, Druga zdrada klerków
6.
Janusz
Ostrowski, Pojednanie z kapitałem?
Zapraszamy do przeczytania
esejów autorstwa członków Warszawskiego Klubu Krytyki Politycznej:
Warszawski
Klub Krytyki Politycznej
Marek
A. Cichocki (1966) - doktor filozofii, pracownik Centrum Stosunków
Międzynarodowych i Uniwersytetu Warszawskiego. Publikuje w "Życiu",
"Znaku", "Więzi"i "Przeglądzie Politycznym". Autor książki
Ciągłość i zmiana. Czy konserwatyzm może nie być rewolucyjny? oraz wyboru
pism Carla Schmitta.
Dariusz
Gawin (1964) - doktor filozofii, adiunkt w Instytucie Filozofii
i Socjologii PAN. Zajmuje się historią filozofii politycznej. Publikował
między innymi w "Znaku", "Res Publice Nowej", "Twórczości",
"Przeglądzie Politycznym", "Tygodniku Powszechnym"i "Życiu".
Andrzej
Gniazdowski (1964) - doktor filozofii, pracuje w Instytucie Filozofii
i Socjologii PAN. Autor książki Filozofia
i gilotyna. Tradycjonalizm
Josepha de Maistre'a jako hermeneutyka polityczna (1996). Tłumacz
M. Heideggera. Zajmuje się fenomenologią polityki.
Dariusz
Karłowicz (1964) - doktor filozofii. Zajmuje się filozofią starożytną.
Doradca Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Autor książki
Arcyparadoks śmierci. Męczeństwo jako kategoria filozoficzna - pytanie o dowodową wartość męczeństwa (2000).
Publikował w "Życiu", "Tygodniku Powszechnym", "Znaku",
"Przeglądzie Filozoficznym", "Res Publice Nowej"i "Azymucie".
Robert
Krasowski (1966) - historyk filozofii, szef działu publicystyki
"Życia".
Tomasz
Merta (1965) - historyk myśli politycznej, polonista. Publikował
między innymi w "Znaku", "Res Publice Nowej", "Kwartalniku
Konserwatywnym"i "Życiu".
Janusz
Ostrowski (1965) - doktor filozofii, pracuje w Instytucie Filozofii
Uniwersytetu Warszawskiego. Publikował między innymi w "Przeglądzie
Filozoficznym", "Res Publice Nowej", "Znaku"i "Życiu".
Paweł
Paliwoda (1963) - historyk filozofii, doktorant w Instytucie Filozofii
i Socjologii PAN. Publicysta "Życia".
Wszyscy
autorzy są członkami Warszawskiego Klubu Krytyki Politycznej.
Nie
przez przypadek pomysł stworzenia
Klubu pojawił się zimą 1995 roku po wyborach prezydenckich.
Zmiana, jaka się w tym szczególnym momencie dokonała w życiu publicznym
III Rzeczypospolitej, prowokowała do stawiania pytań odnoszących
się nie tylko do bieżącej polityki, ale również sięgających głębiej
- do natury polityczności w demokratycznym państwie. Zdaniem założycieli
Klubu, wśród których znaleźli się pracownicy Instytutu Filozofii
i Socjologii PAN, Uniwersytetu Warszawskiego i dziennikarze, tylko
przyjęcie takiej filozoficznej perspektywy daje szansę rzeczywistego
zrozumienia współczesnych polskich konfliktów i sporów.
Główną
formą działalności Klubu jest wspólna praca nad klasycznymi tekstami
filozofii politycznej oraz organizowanie dyskusji z autorami książek,
podejmującymi próbę analizy polskiej rzeczywistości przez pryzmat
różnych tradycji myśli politycznej (m.in. z Jarosławem Gowinem,
Zdzisławem Krasnodębskim, Marcinem Królem, Ryszardem Legutką, Jerzym
Szackim, o. Maciejem Ziębą). Wyrazem wspólnych zainteresowań członków
Klubu są także zajęcia prowadzone na Uniwersytecie Warszawskim.
Chociaż Klub ma charakter przede wszystkim akademicki, a głównym
przedmiotem zainteresowania jego członków jest filozofia polityczna,
nie stronią oni także od bieżącej publicystyki.
Członkowie
Warszawskiego Klubu Krytyki Politycznej pozostają przyjaciółmi,
pomimo że w wielu sprawach nie zgadzają się ze sobą i często gorąco
spierają.