Książka zawiera teksty powstałe w ramach programu Ośrodka Myśli Politycznej
Integracja europejska.
- ksiądz biskup Tadeusz Pieronek Chrześcijaństwo
a integracja europejska. Streszczenie:
Idea zjednoczenia Europy była mocno zakorzeniona w chrześcijaństwie.
Próby doprowadzenia do jej jedności były podejmowane przez średniowiecznych
papieży i myślicieli, lansujących wizję Europy mieszczącej się w pojęciu
Republica Christiana, były też podejmowane wcześniej, przez
chrześcijańskich władców, czy to za Karolingów, czy za Ottona III.
W czasach najnowszych byliśmy świadkami prób podbicia Europy i podporządkowania
jej ideologiom wrogim chrześcijaństwu. Nazizm i komunizm, które dążyły
do wyrwania chrześcijańskich korzeni Europy, poniosły klęskę między
innymi dlatego, że zanegowały podstawowe wartości ludzkie mające swe
źródło w chrześcijaństwie.
Twórcami współczesnej wizji zjednoczenia Europy byli politycy chrześcijańscy:
Robert Schuman, Konrad Adenauer, czy Alcide de Gasperi. Byli oni przekonani,
iż integracja nie może być jedynie tworem ekonomicznymi czy politycznym,
ale musi posiadać również duszę, musi nieść ze sobą chrześcijański
humanizm, chrześcijańskie normy moralne.
Stolica Apostolska nie uczestniczyła bezpośrednio w tworzeniu zrębów
dzisiejszej Unii Europejskiej, ale papieże począwszy od Piusa XII,
przez Jana XXIII, Pawła VI, a zwłaszcza Jana Pawła II, byli gorącymi
zwolennikami integracji. Zawsze jednak widzieli proces jednoczenia
się w kategoriach kulturowych i religijnych, nie negując potrzeby
jedności ekonomicznej czy politycznej.
Kościół katolicki, a także inne kościoły chrześcijańskie dostrzegają
i oceniają przydatność Polski w Unii Europejskiej z nieco innej perspektywy
niż państwo czy społeczeństwo. Zarówno wierni, jak i władze kościelne,
będąc pełnoprawnymi członkami społeczeństwa i państwa, powinni uwzględniać
w swojej ocenie ich ogólny interes, harmonizując go z dobrem wspólnoty
religijnej, do której należą i za którą odpowiadają. Europa nigdy
nie stanowiła jedności politycznej, ekonomicznej czy językowej, może
być postrzegana jako całość przede wszystkim w wymiarze historyczno-kulturowym;
przy czym kultura europejska w swoich istotnych zrębach była kulturą
chrześcijańską, chociaż składały się na nią także elementy kultury
żydowskiej, islamu, a nawet myśl agnostyczna czy wręcz ateistyczna.
- Ryszard Legutko Filozoficzne podstawy integracji europejskiej. Streszczenie:
W dzisiejszych
czasach rozmowa o integracji i Unii Europejskiej obraca się wokół
szczegółowych kwestii prawnych, politycznych i ekonomicznych. Warto
jednak pamiętać, że obecne
zmiany gospodarczo-polityczne nie byłyby możliwe bez powstania koncepcji,
będącej podstawą myślenia o integracji.
Europa reprezentuje coś więcej niż tylko desygnat pojęcia
geograficznego; jest ona także pewną ideą. Relatywnie wcześnie
pojawiło się przekonanie, że tworzona tutaj kultura ma charakter
uniwersalistyczny. Zwykle wymienia trzy czynniki, które sprawiły,
iż Europejczycy zaczęli postrzegać siebie jako wspólnotę duchową,
czynniki sprzyjające myśleniu integracyjnemu. Trzy postaci europejskiego
uniwersalizmu: filozoficzno-naukowy, moralny i gospodarczy. Miały
one poważny wpływ na myślenie europejskie, ale nie zrodziły wizji
powszechnego państwa światowego. Stało się tak dlatego, iż instytucje
polityczne, nigdy nie mają charakteru uniwersalistycznego. Projekty
powszechnego porządku politycznego bywają traktowane jako zakamuflowana
forma politycznego i kulturowego imperializmu. Na przeszkodzie
stanęły zatem argumenty myślicieli podkreślających partykularną
naturę polityki.
W procesie integracji europejskiej dokonującym się w ciągu
ostatnich dziesięcioleci obecna była świadomość tych zastrzeżeń.
Zgoda na silne organizmy lokalne i regionalne jest odpowiedzią
na argumenty tych teoretyków, którzy podkreślali naturalny partykularyzm
polityki. Architekci integracji europejskiej zdecydowali się zatem
przyznawać wspólnotom lokalnym i regionalnym znaczne wpływy i
czynili je jednym z głównych podmiotów unijnego organizmu. To
na nich ma spoczywać główna rola kształtowania umiejętności życia
zbiorowego, krzewienia cnót społecznych i nawyków współdziałania,
dostarczania tożsamości i poczucia stabilności.
Spór między uniwersalizmem a partykularyzmem nadal trwa inie ma rozwiązania. Skupia się w chwili obecnej wokół problemów
roli i zakresu państwa
narodowego z jednej strony i roli oraz zakresu instytucji europejskich
z drugiej strony. Kontrowersje wokół idei europejskiej i granic
politycznego partykularyzmu będą nadal występowały, a o ich rozstrzygnięciu
nie zadecydują wartości wyłożonych argumentów, lecz ich społeczna
atrakcyjność i polityczna siła orędowników poszczególnych stanowisk.
- Wojciech Roszkowski Zarys
historii procesów integracyjnych w Europie. Streszczenie:
W latach czterdziestych XX wieku rosła popularność
idei integracji Europy Zachodniej jako podstawy obrony przed ekspansją
radziecką i nadmiernym uzależnieniem od USA oraz jako warunek przyszłegoi
rozwoju gospodarczego. Potężnym impulsem do zacieśnienia współpracy
europejskiej było ogłoszenie Planu Marshalla (1947) oraz powstanie
Organizacji Europejskiej Współpracy Gospodarczej (1948) z udziałem
16 państw korzystających z pomocy amerykańskiej. W 1951 r. utworzono
w Paryżu Europejską Wspólnotę Węgla i Stali (Francja, RFN, Włochy,
Belgia, Holandia, Luksemburg). Lata pięćdziesiąte i początek lat
sześćdziesiątych przyniosły szybki rozwój ekonomiczny i technologiczny
w wysokorozwiniętych państwach Europy Zachodniej. W tych warunkach
koncepcje integracyjne nabierały realnych kształtów. Traktaty rzymskie
z 1957 r. powołały do życia Europejską Wspólnotę Gospodarczą (Francja,
RFN, Włochy, Belgia, Holandia, Luksemburg) oraz Europejską Wspólnotę
Energii Atomowej.
Proces jednoczenia Europy Zachodniej
przebiegał wolniej niż się tego początkowo spodziewano, napotykając
szereg przeszkód politycznych i ekonomicznych (brytyjski akces do
EWG, spory wokół polityki rolnej), jednak W 1956 r. podpisano traktat
o połączeniu władz wykonawczych EWG, EWWiS oraz Euratomu.
Lata siedemdziesiąte - to zacieśnianie współpracy ekonomicznej
i politycznej pod wpływem trudności gospodarczych i tendencji odprężeniowych.
W 1973 r. do EWG przystąpiły Wielka Brytania, Dania i Norwegia.
W 1978 r. sformułowano zasady Europejskiego Systemu Monetarnego,
a rok później utworzono ECU (European Currency Unit), czyli Euro.
Sukcesy w gospodarczej integracji krajów EWG skłaniały kolejne
państwa europejskie do prób uzyskania członkostwa Wspólnoty. W 1981
r. przystąpiła do niej Grecja, a w 1986 Hiszpania i Portugalia.
Koniec lat osiemdziesiątych zdominowany został przez proces
przechodzenia od integracji ekonomicznej do politycznej. W 1987
r. wszedł w życie Akt Europejski stwarzający podstawy prawne do
integracji politycznej państw EWG.
W wyniku rozpadu bloku radzieckiego i upadku ZSRR, Wspólnota
Europejska stała się jedynym stabilnym punktem odniesienia w Europie,
a przez to atrakcyjnym celem polityki wielu państw Europy Wschodniej.
W 1992 r. w Maastricht podpisano traktat o Unii Europejskiej.
W 1993 r. wprowadzono w życie postanowienia o unii celnej. W 1995r.
do UE przystąpiły Austria, Finlandia i Szwecja.
Mimo trudności i zagrożeń, proces integracji europejskiej
stale posuwa się naprzód.
- Aleksander Surdej Więzy zależności:
gospodarka polska w perspektywie członkostwa w EU. Streszczenie:
Unia
Europejska (UE) jest miejscem dobrowolnej współpracy, a wspólna
polityka rozumiana jako działanie realizujące programy gospodarcze
państw członkowskich (polityka rolna, handlowa i polityka konkurencji)
stanowi wyjątek od reguły.
Silne
powiązania gospodarek krajów Unii sprawia, iż konieczne staje się
upodobnienie wskaźników makroekonomicznych. Formalne kryteria stają
się punktem odniesienia dla wszystkich krajów europejskich
Pierwsze kryterium stanowi, iż średnia stopa inflacji w kraju
członkowskim nie powinna przekraczać stóp inflacji w trzech krajach
o najniższej inflacji o więcej niż 1,5% przez okres co najmniej
2 lat przed zadeklarowaniem woli przystąpienia do Europejskiej Unii
Monetarnej (EMU). Dla Polski dążenie do członkostwa w strefie EURO
oznacza zmniejszenie inflacji z poziomu 8,6% na koniec 1999 r.,
do 3,5 - 4% w 2003 - 2004 r.
Po drugie, dług publiczny nie może przekraczać 60% produktu
krajowego brutto. Polska spełnia to kryterium, gdyż 1998 r. dług
publiczny zmalał do 48% PKB. Sytuacja ta może jednak ulec zmianie
w związku z koniecznością spłaty rat długu zagranicznego w wysokości
45 mld dolarów USA.
Po trzecie deficyt budżetowy nie powinien przekraczać 3%
PKB. Rządy polskie w ciągu ostatnich lat starały się nie przekroczyć
3% deficytu, choć udaje się to dzięki manipulacyjnemu wyłączaniu
pewnych długów (dług ZUS, czy Kas Chorych).
Rosnąca współzależność gospodarcza wyraża się we współczynnikach
otwartości gospodarek, relacji wartości eksportu do wielkości dochodu
narodowego. Polska znajduje się wśród krajów o średnim stopniu otwartości
- wskaźnik wynosi 22%.
Podpisanie przez Polskę układu o stowarzyszeniu z UE oraz
umów o liberalizacji handlu zaowocowało wzrostem wolumenu handlu
między Polską a UE.
Gospodarczą stronę starań o członkostwo Polski w Unii należy
widzieć we właściwych proporcjach. Efektem przystąpienia będziedobre zabezpieczenie przed niszczącymi skutkami
kryzysu, który może dotknąć kraj działający w pojedynkę.
- Maria Stolzman Ekonomiczne
aspekty integracji europejskiej - rolnictwo. Streszczenie:
Budżet Unii Europejskiej (UE) rokrocznie
obciążany jest pokaźnymi kwotami przeznaczanymi na rolnictwo. Decyzje
polityczne o poszerzeniu UE o nowe kraje wywołuje obawy krajów członkowskich
o obniżenie wysokiej stopy życiowejn i ograniczenie świadczeń z budżetu UE.
Przed przystąpieniem do UE, Polskę czeka ogromny wysiłek
w kierunku restrukturyzacji obszarów wiejskich i rolnictwa. Proces
ten będzie kosztowny i trudny, a jego przeprowadzenie wymaga ponadpartyjnego
porozumienia sił politycznych. Będzie on też wypadkową rozwoju ekonomicznego
Polski, bo tylko w przypadku dużego tempa przyrostu PKB możliwy
będzie wzrost nakładów na rozwój wsi i rolnictwa.
Niewątpliwie po przyjęciu Polski
do Wspólnoty, w stosunku do wsi i rolnictwa będzie zastosowany okres
przejściowy, który będzie tym krótszy, iml epiej będziemy przygotowani do wejścia do UE.
Okres ograniczonego członkostwa w
UE musi być wykorzystany na poprawę konkurencyjności polskiej wsi,
rolnictwa i przemysłu rolno-spożywczego. Bardzo ważna jest odbudowa
rynku wschodniego i aktywne poszukiwania innych, tzw. trzecich rynków
zbytu.
Wejście do UE jest niewątpliwie szansą
dla wsi i rolnictwa. Pełne wykorzystanie możliwości wynikających
z akcesji wymaga jednak aktywności i chęci współdziałania polskich
rolników, jak też identyfikowania się z działaniami restrukturyzacyjnymi.
Stąd potrzeba pracy z ludźmi na wsi, wyjaśniania podejmowanych przedsięwzięć,
szkoleń, publikacji, tłumaczenia rzeczywistości i perspektyw.
- Henryk WoźniakowskiPolityka a kultura
w obliczu integracji europejskiej. Pełny tekst.
- Czesław Porębski Integracja
europejska a globalizacja. Streszczenie:
Integracja
europejska jest procesem. Trwa on już kilka dekad i nikt nie jest
w stanie powiedzieć, kiedy i jak ów proces się zakończy. Jest to proces
długotrwały i zarazem poszukujący metodą prób i błędów swych celów,
jak i sposobów ich urzeczywistniania. Choć w ciągu ponad czterdziestu
lat kraje europejskie uczyniły pewne kroki w kierunku integracji politycznej,
jej zasadność i zakres pozostają kwestią otwartą. "Pogłębiająca"
swą integrację Europa nie tylko nie udzieliła sobie odpowiedzi na
pytanie o to, jak ścisła ma być integracja polityczna; nie wie też,
jak daleko ma się posunąć jej rozszerzanie. Dyskusję na temat rozszerzenia
Unii Europejskiej utrudnia także to, że na wschodnich krańcach Europy
znajdują się trzy duże państwa, których stosunki z resztą kontynentu
nacechowane są ambiwalencją. Państwami tymi są Rosja, Ukraina i Turcja.
Każde z nich poczuwa się do związków z Europą, choć z drugiej strony
podkreśla swą odrębność i swoistość.
Pod koniec XX w. zmieniło się nie tylko lokalne, ale i globalne
otoczenie procesu integracji europejskiej. Integracja dokonuje się
na tle kompleksu zjawisk, tendencji i procesów zwanych najczęściej
"globalizacją". Kompleks ten ma składowe ekonomiczne, polityczne
i kulturowe. Ocena integracji europejskiej na tle procesów globalizacyjnych
nie zmienia istoty ocen ferowanych z europejskiego punktu widzenia. Z jednej strony wyraźnie widać pozytywne aspekty dotychczasowych
wyników integracji. Europa może być postrzegana jako pewna całość,
która ma niewątpliwe osiągnięcia: wysoki poziom życia jej mieszkańców,
jakość procesów politycznych i życia publicznego, potencjał, który
mógłby jej pozwolić na odegranie większej roli w polityce i gospodarce
światowej, etc. Z drugiej strony integrująca się Europa wydaje się
nieco infantylnym olbrzymem, nieświadomym swych możliwości, nie kwapiącym
się do pełnej, rzeczywistej samodzielności.
- Antoni Z. Kamiński Integracja
europejska a polityka bezpieczeństwa w Europie. Streszczenie:
Proces, który nazywamy integracją
można określić jako wszechstronne zacieśnianie więzi między państwami.
Powstają mechanizmy instytucjonalne powodujące, że państwa te zyskują
więcej przez współpracę polityczną i ekonomiczną, niż przez zaangażowanie
się w konflikty wyczerpujące narodowe zasoby.
Po rozpadzie obozu komunistycznego UE weszła
w fazę negocjowania traktatów stowarzyszeniowych z państwami Europy
Środkowo-Wschodniej, rozpoczęto także żmudny proces "pogłębiania"
struktur organizacyjnych współpracy europejskiej i poszerzania ram
współpracy o drugi i trzeci filar.
We współczesnej Europie wyróżnić można trzy obszary. Pierwszy
to Unia Europejska, Norwegia i Szwajcaria. Drugi stanowią kraje
zmierzające do członkostwa. Wreszcie trzeci obszar to Białoruś,
Rosja i Ukraina. Strategiczne położenie krajów tego obszaru, zasoby
broni masowego rażenia pozostające w posiadaniu Rosji, a także efekty
zewnętrzne powodowane przez katastrofalny stan środowiska naturalnego
na tym terenie decydują o tym, że jest to problem dla Europy i świata,
a nie tylko dla jego sąsiadów tych krajów. Zdecydowane wejście "trzeciego
obszaru" na drogę budowy liberalno-demokratycznych podstaw
ustrojowych otworzyłoby przed Europą i światem nowe możliwości rozwojowe.
Byłby to również wielki krok w kierunku podniesienia międzynarodowego
bezpieczeństwa.<o:p></o:p>
Utrwalenie się obecnego stanu rzeczy
w tych trzech krajach może w konsekwencji doprowadzić do nowego
podziału Europy, którego granice musiałyby biec wzdłuż wschodnich
granic Polski, Słowacji i Węgier.
- Leszek Jesień Kierunki rozwoju Unii Europejskiej.
Czy Polska ma stanowisko? Pełny tekst.
- Antoni Podolski Polska polityka
wschodnia a integracja europejska. Streszczenie:
Integracja z Unią Europejską to wielka
szansa dla Polski, która może stać się twórcą nowej europejskiej
polityki wschodniej, łącząc własne koncepcje i rozumienie Wschodu
z unijnym potencjałem. Polska nie może podporządkować się unijnej
optyce widzenia Wschodu, musi wnieść do Unii spokojne i realistyczne
spojrzenie na Rosję i państwa byłego ZSRR. Powinna dążyć do zintensyfikowania
strategii wzmacniania państw sąsiadujących
z Rosją, tak by były one w stanie się usamodzielnić i przetrwać
ewentualne dalsze załamanie rosyjskiego systemu gospodarczego i
politycznego. Rolą Polski powinno być zwracanie uwagi Brukseli na
to, że to właśnie Ukraina i państwa bałtyckie, w odróżnieniu od
zagrożonej dalszym podziałem na mniejsze państwa Rosji, czy coraz
wyraźniej zatracającej swą suwerenność Białorusi, są w miarę stabilnym,
samodzielnym i przewidywalnym partnerem.
Jednocześnie
Polska musi pamiętać o swym położeniu i wypracować pozycję pozwalającą
zachować szczególny charakter w ramach unijnej polityki zagranicznej. Nie musi w swej polityce kierować się wszystkimi
wytycznymi Rady Europy, lecz powinna dbać o bezpieczeństwo narodowe,
co niejednokrotnie będzie wymagało bardziej pobłażliwego spojrzenia
np. na łamanie praw obywatelskich przez niektórych wschodnich partnerów.
Oczywiście tylko wtedy, gdy nie oznacza to naruszeń podstawowych
praw człowieka, prawa do życia w szczególności.
Polska musi zadbać o to, by jej polityka
wschodnia nie była jedynie bezrefleksyjną realizacją koncepcji powstałych
w Brukseli.
- Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz Integracja
europejska w badaniach społecznych. Streszczenie:
Proces
integracji europejskiej przebiegający w ograniczonych ramach elit
politycznych i technokratycznych zakończył się w Maastricht. Przykłady
słabego poparcia dla integracji w referendach we Francji i w Danii
i odrzucenia integracji w Szwajcarii i Norwegii spowodowały, iż
doceniono fakt, że integracja dokonuje się nie tylko na poziomie
elit politycznych, ale w niemniejszym stopniu na poziomie bezpośrednich
relacji między społeczeństwami.
Problematyka świadomości społecznej nabiera szczególnego
znaczenia w Polsce i tych krajach Europy Centralnej i Wschodniej,
w których procesy integracji europejskiej wiążą się z niwelowaniem
różnic cywilizacyjnych, wynikających zarówno z odmienności historycznych
losów poszczególnych społeczeństw, jak i odmienności doświadczeń
życia w ustrojach politycznych promujących zasadniczo odmienne
postawy i zachowania.
Zjawisko niestabilności i "wahliwości"
ocen dotyczących integracji jako dyrektywy rozwojowej dla Polski jest odbiciem niejasności wizji i wyobrażeń
Polaków zarówno o celach, jak i zadaniach Unii Europejskiej i
wyrazem ograniczonej wiary w możliwość osiągnięcia rzeczywistego partnerstwa w przyszłości. Jest też wynikiem poważnych
błędów polityki informacyjnej państwa niedoceniającej roli nastawień
społecznych dla przebiegu tego procesu zarówno w okresie przed
akcesyjnym, jak i po osiągnięciu członkostwa. Badania opinii społecznej
przeprowadzone wiosną 1999 roku potwierdziły tę tezę wykazując
znaczny spadek poparcia społecznego dla procesu integracji Polski z Unią Europejską. Przyczynę wzrastającego sceptycyzmu
wobec tego procesu należy upatrywać w braku "dobrej informacji" o Unii,
umożliwiającej zrozumienie sensu integracji jako procesu prowadzącego
do odbudowania Zjednoczonej Europy i rozbudzenia społecznego zaangażowania
w jego realizację, stwarzającego szansę dla Polski. Jednocześnie
postępy w procesie integracji są coraz silniej wiązane z generalną
oceną kolejnych ekip rządowych.
- K. Tarchalski Czy i kiedy
warto przystąpić do Europejskiej Unii Monetarnej? Streszczenie:
Traktat z Maastricht opracował kalendarz pogłębienia Unii Europejskiej
oraz ustanowienia Europejskiej Unii Monetarnej (EMU). EMU stało się
faktem w styczniu 1999 r., kiedy 11 z 15 członków UE przystąpiło do
Unii Monetarnej, rezygnując z korzystania z instrumentów polityki
kursu walutowego i cedując część suwerenności monetarnej na rzecz
Europejskiego Banku Centralnego i wspólnego pieniądza EURO. Porzucenie
własnego pieniądza na rzecz wspólnej jednostki monetarnej ma mieć
charakter nieodwracalny.
Mechanizm EMU, a także kryteria wejścia i pozostania w nim oznaczają
koniec polityki opartej na iluzji pieniądza reprezentowanej przez
antycykliczną politykę fiskalną (zdecydowane zwiększenie wydatków
i obniżenie podatków w fazie dekoniunktury oraz zdecydowane redukowanie
wydatków i zwiększanie podatków w okresie koniunktury).
Korzyści z członkostwa w EMU są niezaprzeczalne: eliminacji ulegają
koszty wymiany pieniądza, znika niepewność wprowadzania restrykcji
finansowych, usunięte zostaje ryzyko wahań kursu walutowego i ryzyko
wprowadzania przepływu kontroli walut.
Istnieją wszakże zagrożenia wynikające z członkostwa w EMU. Pojawić
się mogą takie zjawiska, jak wzrost kosztów produkcji, wysoki poziom
długoterminowego bezrobocia, spowolnienie wzrostu gospodarczego.
Korzyści z ewentualnego członkostwa Polski w EMU są dobrze znane:
spadek kosztów transakcji obrotu gospodarczego, usunięcie pokusy niepotrzebnych
dewaluacji, prawdopodobna eliminacja inflacji oraz instytucjonalny
przymus stosowania przejrzystych reguł gry gospodarczej.
Warunkiem przyjęcia Polski do UE jest przyjęcie wypracowanych przez
Unię zespołu praw i dyrektyw, tj. acquis communautaire. Obecny
etap negocjacji uściślających warunki na jakich Polska zostanie przyjęta
do UE przesądzi w znacznym stopniu ewentualny sukces lub porażkę przyszłego
akcesu Polski do EMU lub świadomego pozostania poza Unią Monetarną.
Wydawnictwo finansuje Fundacja Konrada Adenauera.