Zagadnienie
Ten
tekst jest poświęcony zakorzenieniu systemu władzy i szerzej: systemu
organizacji składających się na ustrój komunistyczny.
W
ogólnym przypadku system władzy (ustrój) jest zakorzeniony dzięki
podtrzymującym go instytucjom i organizacjom, dzięki temu, że instytucje
te są w stanie reagować na nieposłuszeństwo i rewoltę (aby reagować,
władze muszą mieć środki i mieć zapewnione posłuszeństwo wykonawców,
ludzi gotowych te środki zastosować). System władzy (ustrój) jest
także zakorzeniony dzięki pasywnej postawie ludności (brak wtedy
groźnego sprzeciwu) i dzięki aktywnemu poparciu. Ważna jest gotowość
do aktywnego poparcia ze strony personelu instytucji podstawowych
dla ustroju.
Aby
rozważyć zakorzenienie systemu władzy, trzeba omówić podstawowe
instytucje ustroju i sposoby podtrzymywania tych instytucji.
Nazwy i opis
Niekiedy
ustrój charakteryzuje się, podając jego nazwę. Liczni autorzy zastanawiali
się, czy niedawny ustrój w Polsce i innych podobnych krajach to
był komunizm, socjalizm, sowietyzm lub
totalitaryzm. Poszczególni autorzy określali, co rozumieją przez
tę lub inną kategorie ogólną, ten lub inny -izm,
i w zależności od określenia otrzymywali pozytywną lub negatywną
odpowiedź. Odpowiedź była negatywna, stwierdzano, że nie było -izmu,
jeśli nałożono na ów -izm mocne wymagania. Był -izm (na
przykład komunizm lub totalitaryzm), jeśli wymagania były słabsze.
W
tym tekście zostaną scharakteryzowane cechy ustroju istniejącego
w Polsce i w innych podobnych krajach. Ustrój ten można rozmaicie
nazywać. Dla skrótu będzie używana nazwa "komunizm", ale ważniejszy
od nazw jest opis.
Wobec
opisu można zastanawiać się, czy jest prawdziwy. Wobec nadania nazwy
można pytać, czy jest odpowiednia. W sporach o nazwy często miesza
się zagadnienia rzeczowe, dotyczące prawdziwości opisu, i zagadnienia
językowe, dotyczące użycia słów. Te pierwsze (zagadnienia rzeczowe)
zasługują na większą uwagę.
Ustrój komunistyczny
Można
spierać się o znaczenia słowa "komunizm". Są one różne, gdy odnoszą
się do ideologii i do rzeczywistości mniej lub bardziej związanej
z ideologią. Jest chyba poza sporem, że w czasie drugiej wojny światowej
w ZSRR i w Polsce uaktywnili się ludzie nazywający się komunistami,
"zawodowi rewolucjoniści", działający w instytucjach i organizacjach
- konspiracyjnych, partyjnych, wojskowych, wywiadowczych. Ludzie
ci w 1944 roku pod osłoną Armii Czerwonej objęli w Polsce władzę.
Instytucje i organizacje tworzone przez komunistów sprawowały władzę
w sposób ciągły - choć z zaburzeniami - do roku 1989, kiedy zdecydowano
się na częściowo wolne wybory. W latach 1944-1989 władzę w Polsce
sprawowano za pośrednictwem organizacji państwowych i partyjnych,
jawnych i ukrytych, stanowiących część systemu międzynarodowego
uzależnionego od ZSRR. Niepopularność słowa "komunizm" powodowała,
że funkcjonariusze instytucji komunistycznych posługiwali się tym
słowem wstrzemięźliwie, raczej podczas narad wewnętrznych niż w
mowie skierowanej do rządzonego społeczeństwa.
W
sprawie słów "komunizm", "komuniści" i "komunistyczny" panuje najprawdopodobniej
zgoda co do tego, że w Polsce i w innych krajach upowszechniano
- w zmieniającym się kształcie - ideologię komunistyczną, że niektórzy
ludzie, związani z systemem władzy, występowali jako komuniści i
działali w organizacjach komunistycznych, wreszcie - że istniały
kraje rządzone przez komunistów. Te kraje będę w skrócie nazywał
komunistycznymi, ustrój w tych krajach będę nazywał komunizmem,
ze świadomością, że komuniści stosowali inną terminologię i różnie
nazywali swoje organizacje (partie komunistyczne miały inne nazwy
w Polsce, w Niemczech, na Węgrzech itd.). Ustrój, który komuniści
budowali, nazywali oni z początku "demokracją ludową", następnie
zaś "socjalizmem" lub "socjalizmem realnym".
Ustrój
rozumiem jako sposób organizacji społeczności w podstawowych dla
niej sprawach. Ustrój społeczeństw, które nie przeszły przez komunizm,
powstawał na ogół stopniowo, utrwalały się zwyczaje i instytucje,
tworzone przez społeczności organizujące się do ważnych dla nich
działań. Ustrój krajów komunistycznych powstał inaczej: był wynikiem
działań organizacji komunistycznych zmierzających przez przejęcie
władzy do radykalnego przekształcenia społeczeństwa. Przekształceń
dokonywano w znacznej mierze wbrew ludności, ustrój budowano przemocą
i przemoc go podtrzymywała. Komunizm w różnych krajach na ogół wprowadzały
siły zbrojne ZSRR, przy czym znaczna część dokonywanych zmian społecznych
polegała na niszczeniu dotychczasowych sposobów organizowania się
i dotychczas istniejących instytucji.
Cechy
ustroju pod rządami komunistów przedstawiano niekiedy w ujęciu modelowym,
w formie skrajnej, kiedy indziej traktowano te cechy jako zmienne,
przejawiające się w różnym stopniu w różnych krajach i w poszczególnych
okresach. Następujące właściwości - traktowane jako zmienne - charakteryzują
ustrój komunistyczny, mimo różnic w nasileniu cech między krajami
i okresami istnienia komunizmu. Te różnice nasilenia cech ustroju stanowiły
o tym, że życie w systemie władzy komunistycznej było łatwiejsze
lub trudniejsze, a później wpływały na tempo i sposób odchodzenia
od komunizmu.
Cechy ustroju sprzyjające jego stabilności
1.
Własność państwowa. W państwach rządzonych
przez komunistów znaczny był zakres własności państwowej i centralnego
zarządzania gospodarką. Komuniści uważali własność państwową za
"najwyższą formę własności", własność prywatną z upodobaniem likwidowali.
Gospodarką państwową chcieli zarządzać tak jak jednym przedsiębiorstwem.
Elementy gospodarki rynkowej wprowadzały według nich niepotrzebne
zamieszanie i dezorganizację. Jednak zarządzanie, "centralne planowanie",
wbrew oczekiwaniom polityków, było często nieskuteczne. Władze centralne
nie tylko decydowały o sprawach podstawowych, ale także podejmowały
w drobnych sprawach decyzje interwencyjne.
2.
Dysponowanie dobrami przez aparat
władzy. Większość zasobów była w dyspozycji władz komunistycznych.
Aparat władzy rozdzielał dobra, którymi dysponował, przydzielał
uprawnienia i pozbawiał ludzi dóbr i uprawnień (własności, wolności,
życia, to ostatnie zwłaszcza w początkowym okresie utrwalania ustroju
i eliminowania opozycji). Rządzący mieli zatem w swojej dyspozycji
znaczne środki sprawowania władzy.
3.
Upartyjnienie państwa. Państwo było
podporządkowane partii komunistycznej, znajdowało się pod zarządem
kierownictwa partii, zastępującego instytucje państwowe i posługującego
się tymi instytucjami. Państwo w Polsce było niesuwerenne
zewnętrznie: wobec ZSRR, i wewnętrznie: wobec PZPR. Niektóre instytucje
państwowe omawiane w konstytucji, jak Sejm lub Rada Państwa, były
w znacznym stopniu pozorne i stanowiły osłonę instytucji partyjnych.
Natomiast wojsko i policja polityczna były rzeczywiste, a nie fikcyjne,
używano ich do wymuszania posłuszeństwa i do przeciwdziałania opozycji.
4.
Centralizm i monolityczność partii.
Partie komunistyczne były zorganizowane hierarchicznie, zwalczano
w nich demokrację i pluralizm, nie pozwalano na działanie frakcji,
na jawną konkurencję wewnętrzną, zakazywano współzawodnictwa programów
i przywódców (tak zorganizowane partie polityczne nazywano "leninowskimi").
5.
Niszczenie niezależności. Społeczeństwom
narzucano właściwości partii komunistycznych: centralizm i monolityczność:
władze niszczyły istniejące zróżnicowanie i wieloośrodkowość
życia społecznego. Niszczono zwłaszcza niepodporządkowane
organizacje religijne i gospodarcze. Ograniczano i uniemożliwiano
działania niezależne i niepodporządkowane,
inicjatywę grup i jednostek. Wzmacniano zależność ludzi od państwa-partii.
Niszczenie niezależności miało trwałe skutki psychologiczne i społeczne
i utrudniało później budowę instytucji społeczeństwa obywatelskiego:
instytucji i organizacji niezależnych od władzy.
6.
Przemoc i nadzór policyjny. Terror
i inwigilacja policyjna należały do podstawowych metod sprawowania
władzy. Siły wojskowe i policja polityczna działały przeciw wrogom
i potencjalnym wrogom ustroju, zadaniem instytucji tworzących "aparat
przemocy" było wywoływanie lęku i paraliżowanie oporu. Jeśli komuniści
dążyli do zdobycia lub utrzymania władzy, kierowane przez nich oddziały
wojskowe interweniowały zbrojnie.
7.
Prawo jako narzędzie ochrony władzy.
Prawo było w znacznej mierze niejasne i fikcyjne. Liczne przepisy
prawa wydawano dla ochrony przed opozycją instytucji sprawujących
władzę, natomiast na ogół prawo niezbyt skutecznie chroniło obywateli
przed samowolą rządzących. W późniejszej fazie ustroju władze starały
się niekiedy o "praworządność", ale prawo stanowione nadal umożliwiało
władzom zwalczanie istniejącej i potencjalnej opozycji.
8.
Nadzorowanie obiegu idei i informacji.
Władze narzucały społeczeństwu ideologię państwowo-partyjną, rozmaicie
zresztą i na ogół niezbyt jasno formułowaną. Kierownictwo partii
stawiało sobie za cel nadzorowanie i kontrolowanie publicznego obiegu
idei i informacji: kultury, wychowania, nauki. Znaczny był zakres
państwowo-partyjnej władzy nad środkami informacji i masowego przekazu.
Łączono tu sterowanie bezpośrednie z cenzurą prewencyjną i izolacją
- nie zawsze skuteczną - od świata zewnętrznego, co w zamierzeniu
miało prowadzić do władzy państwa-partii nad umysłami. Próbowano
zlikwidować religię lub co najmniej w znacznym stopniu ją nadzorować
i ograniczać.
9.
Rozległy zakres władzy. Jeśli nawet
kierownictwo partii komunistycznej i jej aparatu nie we wszystko
ingerowało aktualnie, to władze przyznawały sobie prawo weta, potencjalnych
ingerencji korygujących. Dlatego wielu autorów zwracało uwagę na
totalne aspiracje władzy komunistów, dążących do przekształcenia
dziedzin, w które władza innego rodzaju na ogół nie ingerowała tak
głęboko, na przykład gospodarki i wychowania.
10.
Szerokie możliwości stosowania kar
i nagród przez aparat władzy. Rządzący starali się zapewnić sobie
posłuszeństwo wykonawców, stosując kary za niesubordynację i opór
i nagradzając posłuszeństwo. Do aparatu władzy i zwłaszcza represji
rekrutowano osoby mniej związane ze społeczeństwem dotychczasowym,
jego ideami i wartościami, bywali to "ludzie zbędni w służbie przemocy".
W porównaniu z innymi ustrojami komunizm odróżniały znaczne możliwości
oddziaływania rządzących, którzy - w społeczeństwie względnie biednym
- nadzorowali rozdział większości zasobów i dzięki stosowaniu kar
i nagród starali się przeciwdziałać oporowi i opozycji. Opozycję
na ogół ścigano i karano. Informacje zbierane przez policję polityczną
były szeroko stosowanym instrumentem oddziaływania przez zastraszenie.
Dzięki instytucji nomenklatury, obsadzania stanowisk przez instancje
partyjne, władze prowadziły politykę personalną - kształtowały kadry
i wpływały na kariery.
11.
Cele działania władz. Aparat władzy
planował i w miarę możliwości realizował inżynierię społeczną w
wielkiej skali. Prowadząc przekształcenia społeczne, dbano o zachowanie
władzy komunistów, o interesy ZSRR i dążono do realizacji wskazań
ideologii komunistycznej. Zwalczając niepodporządkowanie i niezależność,
realizowano interesy komunistów w kraju i za granicą i zarazem powoływano
się na hasła ideologiczne, takie jak wyższość planowania lub wymagania
walki klas. Postępowanie rządzących wskazywało, że zachowanie przez
nich władzy i uwzględnianie interesów ZSRR było dla nich ważniejsze
niż wskazania ideologii, które starano się dostosować do sytuacji.
Lenin, Stalin i Chruszczow byli rewizjonistami
marksizmu, zmieniającymi doktrynę w zależności od potrzeb sprawowania
władzy. Funkcjonariusze aparatu władzy szczególnie prześladowali
niezależność, traktując ludzi jako podporządkowany im materiał przekształceń.
Cechy ustroju podważające jego stabilność
Przedstawione
wyżej właściwości ustroju sprzyjały jego zakorzenieniu i względnej
stabilności. A oto właściwości ustroju podważające jego stabilność.
12.
Różnice ze względu na udział we władzy
jako podstawowe zróżnicowanie społeczne. Ponieważ zakres władzy
komunistycznej był rozległy i rządzący dysponowali znacznymi środkami
i ponieważ na ogół dążyli do tego, by instytucji sprawujących władzę
nie krępować przepisami prawa, więc zróżnicowanie ze względu na
udział we władzy wyodrębniało istotne społecznie zbiorowości, podobne
do klas społecznych. W hierarchii władzy na jednym biegunie byli
rządzący komuniści i bezpośredni wykonawcy ich poleceń, funkcjonariusze
zorganizowani w aparat władzy, na drugim ci, nad którymi władzę
sprawowano. Grupy te miały w znacznej mierze rozbieżne interesy,
różne cele działania i wyznawały inne wartości.
13.
Konflikty. Ludzie byli opornym materiałem
przekształceń planowanych i realizowanych przez aparat władzy. Inżynieria
społeczna, między innymi związana z gospodarką nakazową, prowadzona
przez instytucje sprawujące władzę przyczyniała się do konfliktów
między aparatem władzy i ludźmi, nad którymi władzę sprawowano.
Konflikty bywały bardziej widoczne w niektórych krajach i w niektórych
sytuacjach. Współpracy z aparatem władzy i podporządkowaniu towarzyszył
w różnych proporcjach indywidualny i zbiorowy opór przeciw jego
poczynaniom. Ludzie jako niepodporządkowany
"materiał społeczny" utrudniali kolektywizację wsi, walkę z Kościołem,
wychowanie "nowego człowieka".
14.
Różnice wartości. W konfliktach między
rządzącymi i rządzonymi odgrywały rolę wartości i przekonania. Propaganda
oficjalna odwoływała się często do popularnych, lecz mgliście przez
nią określanych, wartości, takich jak patriotyzm, rzadziej powoływano
się na wartość dobrobytu, bogacenia się mieszkańców. Natomiast propagowana
przez władze ideologia marksistowsko-leninowsko-stalinowska
- zawierająca "materializm dialektyczny i historyczny" - była mało
znana i wielu ludziom obca. Niektóre komunistyczne plany przekształceń
społecznych odbierano jako dziwaczne i groźne. W krajach podległych
zewnętrzne podporządkowanie instytucji władzy, zwłaszcza wojska
i policji politycznej, sprzyjało poczuciu, że rządzący są obcy.
15.
Wyspy niepodporządkowania. W krajach
rządzonych przez komunistów niepodporządkowani
i oporni byli poszczególni ludzie, a także zbiorowości: kręgi przyjacielskie,
rodziny, organizacje, grupy wyznaniowe. Stosowano rozmaite strategie
przetrwania, ochrony i obrony dóbr i wartości. Wyspy niezależności
powstawały w instytucjach oficjalnych, o ile działano w nich samodzielnie
i niezależnie, a to zdarzało się na przykład w szkołach lub w wydawnictwach.
Bynajmniej nie zawsze udawało się rządzącym realizować swoje zamiary
i wskazania ideologii. W Polsce obszary niepodporządkowania i niezależności
były jaskrawo widoczne, zaś w latach osiemdziesiątych można było
na arenie publicznej dostrzec organizujące się opozycyjne społeczeństwo
obywatelskie, starające się odzyskać samodzielność, niezależność
od państwa-partii, samorządność, podmiotowość. Powroty do tradycji
po wyjściu z komunizmu świadczyły o tym, że przekazywano tradycje
sprzed komunizmu. Przekaźnikami tych tradycji i pomocą w niezależności
były rodziny, kościoły, zachowane publikacje z przeszłości.
Komunizm i totalitaryzm
W
rozważaniach o totalitaryzmie autorzy akcentują niektóre spośród
wyżej wyliczonych cech lub dodają inne cechy. Totalitaryzm określa
się na ogół w ten sposób, że obejmuje się tym pojęciem nie tylko
ustroje o ideologii komunistycznej, w których występuje związana
z tą ideologią dominacja państwa i partii w gospodarce, ale także
faszyzm i narodowy socjalizm, w których rola państwa w gospodarce
była mniejsza, napęd ideologiczny był odmienny, ale zasady organizacji
i działania były podobne do istniejących w państwach komunistycznych.
Czasem, jak u Ervinga Goffmana, mówi się o instytucjach totalnych funkcjonujących
w społeczeństwach demokratycznych.
Omawiając
totalitaryzm, Carl J. Friedrich
i Zbigniew K. Brzezinski podkreślali rolę
państwa i partii, środków przemocy i nadzoru policyjnego, ideologii
i środków masowej informacji. Autorzy ci zwracali jednocześnie uwagę
na występowanie wewnątrz systemu totalitarnego wysp niepodporządkowania
(islands of separateness),
zbiorowości społecznych, również instytucji, broniących się przed
totalitaryzmem. Totalitaryzm w ujęciu Friedricha
i Brzezinskiego - wbrew upraszczającym interpretacjom - był
ustrojem rodzącym konflikty. Rewoltę berlińską z czerwca 1953 roku
autorzy omawiali w tekście książki, o rewolcie poznańskiej z czerwca
1956 roku wspomnieli w przypisie, dodanym gdy książka była już w
druku. Hanna Świda-Ziemba,
opisując "komunistyczny totalitaryzm w Polsce" na tle innych systemów
totalitarnych, przyjęła, że totalitaryzm charakteryzuje niekontrolowana
władza, oparta o rozbudowany aparat przemocy i inwigilacji. Władza
ta ustala i narzuca obowiązujące scenariusze działania, przy czym
"rządzący - z różnych powodów - mogą zrezygnować z zasady pełnego
despotyzmu i pełnej kontroli oraz ograniczyć stopień inwigilacji;
zawsze jednak wymagają, by scenariusz funkcjonował".
Poszczególni ludzie i zakorzenienie
ustroju
Powyżej
była mowa o społeczno-instytucjonalnej stronie trwałości komunizmu,
o jego zakorzenieniu uzyskiwanym dzięki stworzonym przez ten ustrój
instytucjom. Przechodząc do rozważań dotyczących poszczególnych
ludzi, warto pamiętać o dysponowaniu dobrami przez rządzących i
o rozległych możliwościach stosowania przez nich kar za niepodporządkowanie
i nagród za posłuszeństwo. Były to sposoby uzyskiwania co najmniej
bierności, a w korzystnym dla władzy przypadku - zaangażowania w
instytucjach podtrzymujących ustrój. Oddziaływaniu przez karanie
i nagradzanie towarzyszyło oddziaływanie propagandowe, którego celem
było przede wszystkim wywołanie i umocnienie poczucia bezalternatywności
systemu. Propaganda dawała do zrozumienia, a niekiedy wprost głosiła,
że ludzie są skazani na władzę komunistów i jakikolwiek inne urządzenie
życia społecznego jest z różnych powodów niemożliwe lub byłoby jeszcze
gorsze. Poczucie bezalternatywności wywołuje apatię i ułatwia rządzenie. Ale
w Polsce powstanie "Solidarności" pokazywało, że nie udało się władzom
upowszechnić poczucia bezalternatywności
w stopniu z ich punktu widzenia wystarczającym.
Jeśli
funkcjonariusze aparatu partyjnego, policji politycznej i propagandy
mieli chronić i podtrzymywać system władzy, przede wszystkim oni
powinni otrzymywać odpowiednie korzyści. Członkowie partii za posłuszeństwo
uzyskiwali ochronę i byli wspierani w karierze. Ale mimo korzyści,
jakie członkowie PZPR otrzymywali, na początku lat osiemdziesiątych
ubyło około miliona członków tej organizacji.
Podstawowym
zakorzenieniem ustroju były jego instytucje, zwłaszcza - o czym
można było przekonać się w Polce w stanie wojennym - służby siłowe:
policja polityczna i wojsko. Póki władze były gotowe odpowiednio
wynagradzać funkcjonariuszy służb siłowych i póki były gotowe do
użycia tych służb, póty nie naruszony był podstawowy filar ustroju.
Mniej ważne było to, w jakiej proporcji ludzie byli bierni i apatyczni,
a w jakiej w ukryciu lub otwarcie odmawiali władzom prawomocności.
Z punktu widzenia władz najkorzystniejsze było poparcie ze strony
funkcjonariuszy i aparatczyków, następnie - bierność rządzonych,
najmniej korzystne było otwarte kwestionowanie prawomocności władz.
Aby
uzyskać sprzyjające postawy społeczne, władze stosowały socjotechnikę
atomizowania społeczeństwa i krzewienia podejrzliwości. Aparat władzy
starał się zapobiegać powstawaniu niezależnych organizacji, a gdy
istniały organizacje do pewnego stopnia niezależne, jak Kościoły
i organizacje wyznaniowe, władze starały się je rozbić i skorumpować
Ewolucja
Komunizm
jako ustrój charakteryzowały wahania, oscylacje, w których cechy
charakterystyczne ustroju nasilały się lub słabły. Przeplatały się
okresy względnej - jak na komunizm - łagodności, liberalizacji,
i odchodzenia od łagodności: odwrotu od liberalizacji, "przykręcania
śruby". Rządzący niekiedy bardziej uwzględniali rzeczywistość, pragnienia
i cele ludzi, kiedy indziej troszczyli się bardziej o cele ideologiczne.
Jak twierdzili, dążyli do "świetlanej przyszłości" - za cenę ofiar
i zniszczeń. W okresach liberalizacji pojawiały się zaczątki wolności,
wywalczonej, darowanej, tolerowanej. Część tej wolności władze pozostawiały,
część odbierały, gdy wycofywały się z liberalizacji. Komunistycznym
organizatorom łatwiej było przezwyciężać opór społeczeństwa, kiedy
zdecydowani byli stosować środki zróżnicowane, obejmujące prześladowania
opozycji i terror. Niekiedy, w okresach złagodzenia polityki, władze
ograniczały repertuar stosowanych środków, zmniejszały zakres przymusu
i tym samym utrudniały sobie działania.
Ewolucja
ustroju komunistycznego na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych
pozwala lepiej zrozumieć, na czym polegało jego wcześniejsze panowanie
i zakorzenienie. Odchodzenie od komunizmu pozwala zorientować się
w tym, jakie właściwości ustroju poprzednio podobnemu odchodzeniu
zapobiegały.
Ustrój
komunistyczny przestawał istnieć powoli i obecnie mówi się o postkomunizmie, nazywając tak - w znaczeniu chronologicznym
- to, co następuje po komunizmie jako ustroju. Słowo "postkomunizm"
i zwłaszcza przymiotnik "postkomunistyczny" mają jednak również
znaczenie węższe, w którym postkomunistyczne - w sensie ściślejszym
- jest nie wszystko to, co następuje po komunizmie, lecz pozostałości
i kontynuacje komunizmu. Postkomunistycznymi partiami politycznymi
w węższym rozumieniu nie nazywa się wszelkich partii politycznych
po komunizmie, ale przekształcone partie komunistyczne. Postkomunizm rozumiany chronologicznie obejmuje to, co jest
postkomunizmem jako kontynuacją lub pozostałością.
Wśród
pytań zadawanych w związku z okresem postkomunistycznym zapewne
dwa są podstawowe: pytanie, co przyczyniło się do upadku komunizmu
i jakie są drogi od komunizmu, dokąd prowadzą. Odpowiedzi na obydwa
te pytania rzucają światło na poprzednie zakorzenienie komunizmu.
Upadek komunizmu a zakorzenienie
tego ustroju
Pierwsza
sprawa, rozważanie przyczyn upadku komunizmu, wymaga przypomnienia
długoletniej ewolucji-rewolucji, rozpoczętej po śmierci Stalina.
Wspomnienia i przemówienia przywódców komunistycznych w ZSRR, zwłaszcza
Nikity Chruszczowa, pierwszego sekretarza partii komunistycznej po
Stalinie, świadczą o tym, że po śmierci Stalina współpracownicy
dyktatora chcieli uwolnić się od strachu i zyskać bezpieczeństwo
osobiste. Przywódcy KPZR mówili wtedy o potrzebie "praworządności"
i sprawowania przez partię "kierowniczej roli" wobec policji politycznej.
Po śmierci Stalina ograniczono terror. Strach funkcjonariuszy z
najwyższych szczebli aparatu władzy przyczynił się do zmian w ZSRR
i następnie w innych krajach "obozu radzieckiego". Okazało się,
że potrzeby zwiększenia wolności i bezpieczeństwa są silne i rozpowszechnione
i że trudno było wprowadzić w krajach komunistycznych kastowe regulacje
prawne, oddzielić najwyższą kategorię sprawujących władzę i tylko
im udzielić ochrony przed terrorem. Aparat władzy był zhierarchizowany,
wielostopniowy, sytuacja najniższych rangą funkcjonariuszy (na przykład
strażników więziennych) niewiele różniła się od sytuacji zwykłych
ludzi. Trudno było wyodrębnić funkcjonariuszy, którzy byliby chronieni
przed bezprawiem, od tych, którym taka ochrona zupełnie by nie przysługiwała.
W połowie lat pięćdziesiątych, za czasów władzy Chruszczowa, przedstawiciele aparatu rządzącego uzyskali względne
bezpieczeństwo, wolność od bezzasadnego aresztowania. Na przełomie
lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych, przy kolejnej liberalizacji,
aparat rządzący uzyskiwał nowe wolności: posiadania i gospodarowania.
Własność grupową można było przypisywać w komunizmie aparatowi władzy
jako całości. Członkowie aparatu władzy w ZSRR i w krajach "obozu
radzieckiego" za czasów Gorbaczowa na znaczną skalę uzyskiwali własność i możliwości
gospodarowania już nie jako zbiorowość, nie kolektywnie, lecz indywidualnie.
W latach pięćdziesiątych
na zmniejszeniu strachu aparatu władzy zyskali zwykli ludzie. Gdy
wprowadzano elementy "praworządności", zmniejszył się w społeczeństwie
strach przed bezzasadnym aresztowaniem. Podobnie było w latach osiemdziesiątych,
gdy można było korzystać ze zmian prawnych polegających na umożliwieniu
i ułatwianiu działalności gospodarczej. Jak ustalili socjologowie,
około 50 procent elity gospodarczej w Polsce w roku 1993 stanowili
członkowie elity gospodarczej z roku 1988, czyli z końcowego okresu
komunizmu. W innych krajach kontynuacja elit komunistycznych
w postkomunizmie była jeszcze wyraźniejsza
niż w Polsce. Dążenia rządzących do uzyskania dla siebie praw okazały
się korzystne ogólnospołecznie, bo nie tylko oni mogli z przyznawanych
praw korzystać. Zjawisko upowszechniania korzyści i uprawnień, znane
z połowy lat pięćdziesiątych, wystąpiło także na przełomie lat osiemdziesiątych
i dziewięćdziesiątych, kiedy powstawały nie tylko spółki "nomenklaturowe", nie tylko tworzone przez osoby związane z
poprzednim aparatem władzy. Ewolucja komunizmu pokazuje, że dążenia
do emancypacji (zwiększenia wolności i bezpieczeństwa) warstw kierowniczych
w tym ustroju, choć były korzystne społecznie, przyczyniały się
do osłabienia mechanizmów dotychczas podtrzymujących ustrój Przez
ograniczenie strachu (bo nie wyeliminowano go całkowicie), ułatwiono
działania, które mogły podważyć istotne właściwości ustroju.
Analizując złożone
wydarzenia w dużej skali historycznej, zakłada się na ogół, że mają
więcej niż jedną przyczynę. Wydaje się też rozsądne przyjąć, że
wiele było przyczyn upadku komunizmu. Były wśród tych przyczyn dążenia
funkcjonariuszy aparatu władzy, ich potrzeby bezpieczeństwa i własności.
Komunizm działał w otoczeniu zewnętrznym i kraje komunistyczne różniły
się stopniem izolacji. Wydarzenia zewnętrzne wpływały na politykę
elit rządzących w ZSRR i w innych krajach komunistycznych, a także
na przekonania obywateli, którzy mogli porównywać komunizm z ustrojami
zewnętrznymi. Przywódcy ZSRR uwzględniali naciski z zewnątrz (stosowano
je w polityce Stanów Zjednoczonych), a także naciski społeczne,
w Polsce przybierające postać powtarzających się strajków i demonstracji,
następnie wyrażane przez "Solidarność", opozycyjny ruch związkowy,
społeczno-polityczny i narodowy. Na rodzaj i kierunek zmian wpływała
kultura przekazywana w społeczeństwach komunistycznych, zwłaszcza
kultura polityczna, demokratyczna i obywatelska, różniąca kraje,
w których mimo trudności przechowywano tradycje, takie jak nawyki
gospodarności.
Komunizm i postkomunizm
działały na podglebiu kulturalnym, różnicującym kraje i obszary.
Polska, Czechy, Węgry i kraje bałtyckie różniły się pod tym względem
od terenów ZSRR, na których komunizm trwał dłużej. W Europie Środkowej
i w krajach bałtyckich silniejsze były tradycje wolności obywatelskich,
kapitalizmu i demokracji. Tradycje te powodowały, że mniej tam zakorzenił
się komunizm. Różnice kulturowe między krajami wychodziły na jaw
w okresie komunizmu i wystąpiły w postkomunizmie. Wyraźne są dziś - ale były i przedtem - różnice
w tradycjach obywatelskich między na przykład Estonią, Ukrainą i
Kazachstanem (wymieniam te kraje w porządku od silniejszych do słabszych
tradycji obywatelskich). W Europie Środkowej, zwłaszcza w Polsce,
zbiorowe protesty, wystąpienia w skali masowej, od lat pięćdziesiątych
kierowano przeciw poczynaniom rządzących i szczególnie dolegliwym
właściwościom istniejącego ustroju. Sytuacja w Jugosławii w latach
dziewięćdziesiątych pokazała, że republiki tego kraju różniły się
tradycjami kultury politycznej, demokratycznej i obywatelskiej.
W Słowenii tradycje te były silniejsze, w Serbii i Macedonii - słabsze.
Odmienne wyniki wyborów parlamentarnych na Ukrainie wschodniej i
zachodniej mówią o związanym z przeszłością zróżnicowaniu tamtejszych
regionów: na wschodzie kraju wygrywa partia komunistyczna, na zachodzie
popularni są niepodległościowcy z Ludowego Ruchu Ukrainy. Wyniki
wyborów w Polsce są również zróżnicowane terytorialnie w sposób
wiążący się z historią kraju. Przejście od komunizmu do postkomunizmu
pokazało fizjonomie narodów i nawet części narodów (jak w przypadku
Ukrainy i Polski). Różnice kultury obywatelskiej i politycznej,
wydobyte na jaw w postkomunizmie, wpływały
poprzednio na stopień i rodzaj zakorzenienia komunizmu w poszczególnych
krajach.
Wśród czynników, które przyczyniły się do upadku komunizmu
są próby naprawy tego ustroju, podjęcie reform przez Gorbaczowa,
który nie zdecydował się na stosowanie siły w wystarczającym zakresie,
by opanować - ujawnione przy podejmowaniu reform - dążenia odśrodkowe,
wolnościowe i demokratyczne. Alexis de
Tocqueville pisał w "Dawnym ustroju i
rewolucji", że dla systemów despotycznych najniebezpieczniejsze
są reformy, próby naprawienia ustroju przez osłabienie despotyzmu.
Zmiany w kierunku wolności uruchamiają mechanizm, który pobudza
te zmiany, bo potrzebę wolności trudno stłumić i żądania kolejnych
zmian stają się silniejsze i powszechne. Zwiększenie wolności w
systemie despotycznym sprawia, że ludzie chcą jeszcze jej zwiększenia.
Dlatego polityka w komunizmie oscylowała: aparat władzy zatrzymywał
zmiany liberalizacyjne, zmiany w kierunku
wolności, aby, wedle oceny władz, zmiany te nie poszły za daleko
i nie zaszkodziły podstawowym zasadom ustrojowym, zwłaszcza decydującej
roli władz partyjno-państwowych. Zmiany zatrzymywano, ale później
znów następowały. Na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych
zwiększające wolność zmiany w ZSRR i w innych krajach komunistycznych
uruchomiły zagrażający ustrojowi mechanizm samonapędzający. Władze
nie podjęły wtedy zdecydowanych działań, które powstrzymałyby liberalizację.
Odejście
od komunizmu przesądziła rezygnacja rządzących ze stosowania przemocy,
brak siłowej interwencji ZSRR w krajach dotychczas przez władze
ZSRR nadzorowanych. Po próbie interwencji w krajach bałtyckich w
styczniu 1991 roku, władze ZSRR zrezygnowały z interwencji zbrojnych
w republikach związkowych, umożliwiając ich niezależność i zmiany
ustrojowe (natomiast po rozpadzie ZSRR Rosja interweniowała zbrojnie
w regionie kaukaskim: w Czeczenii i w
pośrednio w konflikcie ormiańsko-azerbejdżańskim i abchasko-gruzińskim).
Historia komunizmu i postkomunizmu pokazuje,
że komunizm jako ustrój nie był w stanie przetrwać bez gotowości
władz do posługiwania się przemocą w znacznym zakresie. Rezygnacja
ze stosowania przemocy zniszczyła ten ustrój. Okazało się, głównym
powodem utrzymywania się komunizmu, jego zakorzenieniem, jest stosowanie
przemocy lub wiarogodne zagrożenie jej użyciem. Prawa historii,
o których pisali marksiści, nie podtrzymywały komunizmu, nie mógł
on istnieć bez przemocy wobec przeciwników, stosowanej aktualnie
lub wiarogodnej jako groźba. Nasuwa się w związku z tym sformułowanie
w rodzaju marksistowskich twierdzeń arytmetycznych (Lenin uważał,
że komunizm równa się władza rad plus elektryfikacja). Otóż komunizm
minus przemoc równa się zero.
Drogi od komunizmu i zakorzenienie
tego ustroju
Komunizm
jako ustrój był dość wyraźnie określony i względnie jednolity, między
innymi dlatego, że władzę w tym ustroju sprawowali ludzie o podobnym
treningu, kierujący się podobną ideologią, wychowankowie organizacji
komunistycznych, awansujący w tych organizacjach. Postkomunizm
jest o wiele mniej określony, jest to raczej rozstaj dróg, między
innymi dlatego, że w postkomunizmie szanse działań publicznych mają ludzie o zróżnicowanym
przygotowaniu i ujawniają się zróżnicowane tradycje poszczególnych
krajów.
Ewolucja postkomunistyczna,
dekomunizacja, rozumiana jako ograniczanie ustroju komunistycznego,
może iść w kierunku demokracji, ładu prawnego, odbudowy społeczeństwa
obywatelskiego i gospodarki rynkowej. Te kierunki zmian i osiągnięcia
w tych dziedzinach są widoczne w Polsce, w Czechach, na Węgrzech,
w Słowenii i w Estonii, w krajach odchodzących od komunizmu, które
Unia Europejska najwcześniej zaprosiła do negocjacji w sprawie członkostwa.
Osiągnięcia gospodarcze w tych krajach zachęcały do inwestycji zagranicznych,
co z kolei przyczyniało się do rozwoju gospodarczego. Nabierały
tam sił zbiorowości zainteresowane w zmianach rynkowych. Rosła liczba
przedsiębiorców i pracowników prywatnego sektora gospodarki. Powstawały
instytucje charakterystyczne dla demokracji i kapitalizmu. W tych
krajach komunizm panował, więc uzyskał jakiegoś rodzaju zakorzenienie,
ale nie zniszczył poprzednio wypracowanej kultury obywatelskiej
Jednak nie wszystkie
przemiany postkomunistyczne polegały na odbudowie demokracji, ładu
prawnego, społeczeństwa obywatelskiego i gospodarki rynkowej. Przemiany
postkomunistyczne w Rosji, a w jeszcze większym stopniu w republikach
Azji Środkowej, przebiegały w innym tempie i w innych kierunkach
niż w Europie Środkowej i w krajach bałtyckich. W Rosji i w Azji
Środkowej komunizm zakorzenił się w społeczeństwach pozbawionych
lub prawie zupełnie pozbawionych tradycji liberalno-demokratycznych.
Komunizm
nie był koniecznym etapem historii wyznaczonym przez prawa dziejowe
mówiące o rozwoju "sił wytwórczych". Zasięg komunizmu miał więcej
wspólnego z siłami zbrojnymi ZSRR niż z "siłami wytwórczymi", kształtującymi
według marksistów historię. Rozprzestrzenianie się komunizmu wyjaśniają
prawidłowości znane przed marksizmem, stwierdzające, że słabszy
przegrywa, a silniejszy wygrywa, zwłaszcza, gdy nic go w używaniu
siły nie krępuje. Komunizm zapanował w Rosji w wyniku strat i zniszczeń
tamtejszego społeczeństwa spowodowanych przez pierwszą wojnę światową
i w wyniku zdecydowanych działań bolszewików. W innych krajach na
ogół zaprowadzano ten ustrój z pomocą Armii Czerwonej i służb policyjno-wywiadowczych
ZSRR, z którymi współpracowali komuniści na miejscu. Trudno też
wskazać prawa historii, które gwarantowałyby, że przejście od komunizmu,
pozbywanie się tego ustroju nastąpi w podobny sposób, do tego, w
jaki zmienia się Polska, Estonia lub Słowenia. Innego rodzaju zmiany
zachodziły w Europie Środkowej, w Słowenii i w republikach bałtyckich,
a inne w Azji Środkowej, w Rosji, na Białorusi, na Kaukazie i do
niedawna w Jugosławii. Zdarzało się, że w krajach postkomunistycznych
próbowano wprowadzić demokrację bez pluralizmu, tworzono - jak w
Azji Środkowej - "systemy prezydenckie" z niewielką rolą parlamentu,
prześladowano dziennikarzy i opozycjonistów. Zmiany własnościowe
polegały na przywilejach dla układów nomenklaturowo-mafijnych.
Postkomunizm, w przeciwieństwie do komunizmu,
nie jest ustrojem o określonych właściwościach. Postkomunizm
jest możliwością zmian, które przynoszą różne rezultaty w zależności
między innymi od przechowanych tradycji z okresu przedkomunistycznego
i od zasięgu opozycji i oporu w komunizmie. W zmianach postkomunistycznych
szczególną rolę odgrywa społeczeństwo obywatelskie, jego pozostałości
lub zaczątki, zakres, w jakim przetrwały i powstają organizacje
niezależne od władzy.
Państwo
może pomagać lub przeszkadzać społeczeństwu obywatelskiemu. W dojrzałych
demokracjach na Zachodzie nie przeciwstawia się na ogół społeczeństwa
obywatelskiego państwu, jak to robiono w krajach komunistycznych,
gdy z trudem próbowano odbudować społeczeństwo obywatelskie w opozycji
do komunistycznego państwa. W krajach o dłuższej tradycji demokratycznej
widzi się w państwie kontynuację, przedłużenie społeczeństwa obywatelskiego
i uważa się, że instytucje państwowe powinny dawać społeczeństwu
obywatelskiemu ochronę. Państwo w postkomunizmie może odgrywać rolę w kształtowaniu społeczeństwa
obywatelskiego, w rozwijaniu niezależności od państwa. Jest to paradoksalne,
bo państwo ma wtedy samo siebie ograniczać i decentralizować. Próby
ograniczenia państwa wywołują opór niektórych grup, na przykład
polityków i urzędników zainteresowanych w zachowaniu uprawnień państwa
i w stosowaniu praktyk licencyjnych, w uzależnianiu działań obywateli
od zezwolenia władz. Ograniczanie centralizmu na rzecz społeczeństwa
obywatelskiego jest możliwe, ale nie jest to możliwość jedyna. Po
komunistycznym totalitaryzmie może przyjść dyktatura jednostki lub
oligarchia, łączona w różnych proporcjach z anarchią - bezładem
społecznym. Refleksja porównawcza pokazuje, że spośród dróg wychodzenia
z komunizmu nie wszystkie są jednakowo atrakcyjne.
Zakorzenienie
władzy komunistycznej w społeczeństwie omówiono tu w powiązaniu
z wiedzą na temat komunizmu jako ustroju. Wskazano cechy tego ustroju
sprzyjające jego stabilności i cechy podważające stabilność ustroju.
Ewolucja ustroju, a zwłaszcza porzucanie komunizmu, dostarcza również
wiedzy na temat czynników sprzyjających stabilizacji i destabilizacji
systemu władzy komunistycznej.
|