Autor
The Constitution of Liberty
posługuje się proceduralnym i substancjalnym, a zarazem wartościującym
pojęciem demokracji. Demokracja to zatem pewna procedura zmiany
władzy politycznej, tj. wymiany sprawujących władzę. Ma ona charakter
pokojowy; jej zastosowanie utrzymuje istniejący pokój społeczny.
Przeciwieństwem tej pokojowej procedury jest zmiana rewolucyjna.
Oczywiście trudno przyjąć, iż Hayek nie dostrzega innych pokojowych
procedur zmiany władzy, demokratyczna wszakże cechuje się największą
niezawodnością. Określenie wartości jakie cechują demokrację, czyli
jak to ujmuje Hayek, podstawowe argumenty przemawiające za demokracją,
obejmuje także jej związek z wolnością. Demokracja stanowi skuteczniejszą
ochronę wolności niż inne formy rządu, jest "naszą jedyna obroną
przed tyranią" stwierdza z emfaząęe
,,,. Zbowiem
\i
opinii wszystkich lub przynajmniej
ludzi (nie zaś większości
ciała ustawodawczego) ,opinię ci
,,upostanowienia ego
dokreślone
albo ich uzasadnieniem, mającym charakter ustaw lub uchwał parlamentu.i
,
- , ,
,tj.
.Feono reguły tym samym .członkami ważniejsze bieżącej
Natrafiamy
tu na kompleks problemów. Przede wszystkim Hayekowskie rozumienie
polityki ma wyraźnie normatywny charakter, z tego też powodu należy
do dziedziny filozofii politycznej (co nie znaczy, iż filozofia
polityczna ma wyłącznie normatywny charakter), nie zaś do politycznej
socjologii. Wspomniana separacja polityki i prawa ma na celu przeciwstawienie
óch ćz
jednej strony z drugiej Można też uznać, iż Hayek pragnie
wyraźnie oddzielić substancjalny i proceduralny sposób pojmowania
polityki. Polityka w rozumieniu substancjalnym oznacza ustalenie
reguł uprawiania polityki w sensie proceduralnym. Można byłoby uznać,
iż dobór szczegółowych celów i środków ma charakter proceduralny,
a więc zarówno cele, jak i dobór środków jest rezultatem równoważenia
rozbieżnych interesów i nacisków motywowanych tymi interesami przy
poszanowaniu procedury bądź też wybieranie celów i środków jest
wynikiem gry sił w społeczeństwie, w wyniku której tylko część celów
jest realizowana i jedynie pewne środki są akceptowane przez rząd.
Rzecz w tym, że procedura jest dostosowywana do aktualnych potrzeb,
kosztem ogólnych reguł. Wówczas jednak polityka nabiera charakteru
biernego i reaktywnego, jest podporządkowana zasadzie ratowania
pokoju społecznego w danej chwili, cechuje ją brak dalekosiężnej
perspektywy, bez której porządek społeczny nie może być posadowiony
na trwałych fundamentach. Oznacza to krytyczne podejście do polityki
pojmowanej w sposób liberalny i zarazem demokratyczny. Jest to Hayeka traktowania ,
czyli przedstawiania konfliktów interesów jako sporów moralnych Szczególna rola
jaką Hayek przypisuje Zgromadzeniu Prawodawczemu jest konsekwencją
zakwestionowania pełnej prawomocności prezentystycznej polityki
interesów. Realizm Hayeka wyraża się zarówno w uznaniu, iż konflikty
interesów są rzeczywistością, której żadne utopijne konstrukcje
nie są w stanie usunąć, jak i w przekonaniu, iż rzeczywistość
polityczna nie daje się zredukować do walki interesów. Przeciwwagą
dla polityki interesów staje się więc polityka ogólnych zasad. Warunkiem
trwałego pokoju społecznego jest istnienie fundamentu zasad prawnych,
które w istocie mają odzwierciedlać dominujące, ale poddane refleksji
i racjonalizacji przez członków Zgromadzenia Prawodawczego, poczucie
sprawiedliwości większości obywateli. Nietrudno dostrzec, że Hayekowski
projekt ustrojowy ma tylko pozornie konstytucyjno-prawny charakter.
W istocie jest on oparty na pewnej koncepcji etycznej. Ogólne normy
prawa wyrażają społecznie ugruntowane pojmowanie sprawiedliwości
i słuszności, które powiązane jest z zespołem zasad moralnych i
stanowi wraz z nimi źródło podstawowego porządku prawnego, a zarazem
znajduje w nim odzwierciedlenie. Fundamentalną zasadą jest ochrona
prawna (z możliwym użyciem przymusu przez państwo) przed arbitralnym
naruszaniem chronionej sfery życia poszczególnych jednostek, a więc
ochrona
wolności jednostkowej. Nie idzie tu o konstruowanie listy praw człowieka
czy wolności obywatelskich, która może ulegać nieprzewidzianym zmianom
(np. rozszerzeniu), a same prawa (uprawnienia) mogą podlegać ograniczeniom
w przypadkach przewidzianych prawem, lecz o to, że ogólne zasady
określają granice ingerencji zarówno państwa, jak i jednostek czy
ich stowarzyszeń w sferę życia prywatnego poszczególnych obywateli.
Zarazem wykluczają one te formy realizacji wolności, które naruszałyby
sferę wolności innych (np. realizacja wolności słowa wyklucza szkalowanie,
oszustwo czy zachęcanie do zakłócania porządku publicznego). Lud, wyrażając to w heglowskim idiomie,
rozpoznaje sam siebie w prawie tworzonym przez Zgromadzenie Prawodawcze,
utożsamia się z nim, i z tego, a nie wyłącznie formalnego względu,
akceptuje je. Członkowie Zgromadzenia Prawodawczego, których cechuje
znaczne a przede wszystkim , mogą tworzyć
dobre prawo, bowiem kierują się wiedzą opartą na życiowym i politycznym
doświadczeniuIch praktyczna wiedza o tym, co słuszne
sprawia, iż mogą właściwie wypełniać rolę prawodawców. członków legislatywy
i osiągniętym dzięki niemu nawykomŚwiadom
niebezpieczeństw polityki interesów Hayek znajduje dla niej przeciwwagę
i zarazem ograniczenie w postaci polityki cnót. Oczywiście nie oznacza
to, iż cnotliwość prawodawców daje gwarancję ugruntowania prawa
w cnocie. Podstawą jest tu ich wiedza o przekonaniach na temat sprawiedliwości
i o sprawiedliwych działaniach współobywateli - tak bowiem należy
rozumieć Hayekowskie pojęcie opinii - które mają względnie trwały
charakter. Wprawdzie więc na pierwszy rzut oka wydaje się, iż Zgromadzenie
Prawodawcze ma stać na straży formalnych kryteriów rządów prawa,
w rzeczywistości jednak jego zadanie polega na zrozumieniu i określeniu
minimum aksjologicznego (podstawowego zestawu wartości), jakie jest
fundamentem życia wspólnoty politycznej, zaś doświadczenie życiowe
członków to rodzaj wiedzy, który umożliwia podejmowanie wyważonych
decyzji prawodawczych. Gdyby względy natury formalnoprawnej miały
znaczenie podstawowe, wówczas, zważywszy na z dawna uformowany pogląd
na naturę rządów prawa, Zgromadzenie Prawodawcze mogłoby zostać
zastąpione przez trybunał konstytucyjny, który badałby zgodność
prawa stanowionego przez jednoizbowy parlament z zasadami rządów
prawa. Krytyka pozytywizmu prawnego i projekt ustrojowy, mający
zagwarantować trwałość rządów prawa, oraz powiązanie tworzenia prawa
z moralnymi przekonaniami większości,
sprawiają iż stanowisko Hayeka nie może być rozumiane wyłącznie
w sposób proceduralny.
,,
yw,przybierze
ędecydowania
o cenachbędzie to aieym,są
eróżnych
(przy wykorzystaniu wcześniejszej argumentacji Ludwiga von Misesa)Argumenty przeciwko
gospodarce planowej ukazują destrukcyjne, w wymiarze społecznym
i jednostkowym, skutki uprawiania polityki interesów i politycznego
moralizowania w dziedzinie gospodarczej, a zarazem niewłaściwą formę
działań państwa.
zagadnienia łotym
relacjom wało
na
,:,
łączenie
Trzeba
podkreślić, iż w ten sposób Hayek pragnie wskazać przyczyny słabości
nowoczesnego państwa demokratycznego i zarazem określić sposoby
wzmocnienia jego siły.się przy tym ,
co wszakże wymagałoby odrębnego omówienia. Pozytywna krytyka demokracji
wyraziście ukazuje konserwatywny aspekt liberalizmu autora The Constitution of Liberty.
.: Jeśli idzie o konstytucję Republiki Czeskiej
z dnia 16 grudnia 1992 r. to stanowi ona, iż Senat może zaakceptować
bądź odrzucić projekty ustaw Izby Poselskiej, lub zgłosić do nich
poprawki, może także wnieść projekt ustawy do Izby Poselskiej
(art. 46), sam natomiast nie zajmuje się stanowieniem prawa (art.
41), co chroni go od udziału w bezpośredniej walce politycznej.
Co istotniejsze Senat nie wypowiada się na temat projektu ustawy
o budżecie państwa czy zamknięcia rachunków państwowych, czyni
to jedynie Izba Poselska w stosunku do projektów wniesionych przez rząd
(art. 42), tym samym nie podlega on naciskom grup interesów.
|